Warto coś wiedzieć na co zwrócić uwagę obejmując dowodzenie jachtem/statkiem.
- ZDATNOŚĆ STATKU DO ŻEGLUGI. „Przed rozpoczęciem podróży należy zadbać aby statek odpowiadał wymaganiom wynikającym z przepisów i zasad dobrej praktyki morskiej co do bezpieczeństwa, obsadzenia właściwą załogą , należytego wyposażenia i zaopatrzenia. Wytrzymałość kadłuba, wyposażenia i maszyn musi być dostateczna, aby sprostać każdym niesprzyjającym warunkom żeglugi”.
- „Statek musi być wystarczająco zaopatrzony w prowiant i paliwo z zapasem bezpieczeństwa zależnego od trasy i pory roku. Są to pojęcia podstawowe, ale względnie oceniane w zależności od rejonu, pory roku oraz tzw. innych okoliczności. Każdy incydent w trakcie żeglugi może być uznany za okoliczność przeciwko uznaniu statku za zdatny do żeglugi”.
- „Kapitan powinien nie tylko sprawdzić formalną ważność dokumentów, ale także wraz oficerami skontrolować faktyczną zdolność żeglugową w granicach wymaganej od nich wiedzy fachowej. Bezcenne w takim przypadku są uwagi i opinie poprzedniego kapitana”.
- „Prawo Morskie osobno traktuje wyposażenie statku w ‘odpowiedni zapas’ paliwa, bo jest ustanowione z myślą o statkach z napędem mechanicznym”.
- Na żaglowcu, który z dużym trudem halsuje ten przepis pomyślany dla statków mechanicznych może i prawdopodobnie będzie zastosowany (przyp. wł.).
- Następstwa wyruszenia w podróż statku nie całkiem zdatnego do żeglugi mogą być oczywiście poważne, chyba że się ma szczęście (przyp. wł.).
- „Armator i kapitan nie odpowiadają za szkody spowodowane ‘wadą ukrytą’, ale nie każdą wadę niewidoczną gołym okiem można za taką uznać”.
- „Gdy chodzi o załogę, to nie wystarczy sprawdzenie formalnych kwalifikacji w postaci patentów czy dyplomów. Należy się upewnić, czy posiadają wystarczającą praktykę i doświadczenie potrzebne w danej podróży, porze roku, akwenie”.
- „Niezdatność żeglugowa może w niektórych przypadkach pozbawić armatora przywileju ograniczenia odpowiedzialności. Zachodzi to wtedy, gdy nie wyposaża należycie statku, nie przekazuje instrukcji kapitanowi, zatrudnia załogę nie posiadającą odpowiednich kwalifikacji tak formalnych jak i nieformalnych i godzi się na wyjście statku technicznie nie przygotowanego”.
Powyższe cytaty zostały wybrane z „Prawa Morskiego” J. Łopuskiego. W naszym odczuciu stanowią kwintesencję tego, na co powinien przede wszystkim zwrócić uwagę kapitan przed wyruszeniem w podróż.
Skomentujmy niektóre w następnym odcinku. C.d.n.