4 Responses to “PRAWO DROGI – uporządkujmy pojęcia. Cz. I”

  1. Jerry says:

    To powinno być oczywiste dla każdego na morzu, ale chyba warto w tym miejscu przypomnieć prawidło 9 (b)oraz prawidło 10 (j).
    Oba wyłączają bowiem “pierwszeństwo” statków żaglowych ped mechanicznymi…

    I tak:
    “Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek
    żaglowy nie powinien przeszkadzać
    przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować
    tylko w granicach wąskiego przejścia
    lub toru wodnego. ”

    “Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek
    żaglowy nie powinien przeszkadzać
    bezpiecznemu przejściu statku o napędzie
    mechanicznym, idącego torem kierunkowym. ”

    Wypada przy tym wiedzieć, co to “wąskie przejście” oraz co to “tor kierunkowy” w systemie rozgraniczenia ruchu.
    Co oznacza “nie powinien przeszkadzać” wyjaśnia prawidło 8 (f)…

    Hmmm.. na prawdę nie warto uczyć się COLREGS “na wyrywki”, bo to precyzyjny i spójny zespół przepisów jest!

    • Adam says:

      Gratuluję wiedzy. Opisuję na razie pewne podstawowe pojęcia związane z jednostkami żaglowymi. O rybakach, którym musimy ustępować zawsze już pisałem. Z mojego doświadczenia w szkoleniu wynika jednak, że uczenie po kolei prawideł i numerów paragrafów nie przynosi dobrych efektów. To fajnie gdy ktoś jednak ma w domu tekst Konwencji lub może nawet zna na pamięć. O torach wodnych, strefach rozgraniczenia itp będę publikował trochę później. Warto jednak rozgraniczać pojęcia nakazowe wprost od nakazu “nie powinien przeszkadzać”. Statek żaglowy na torze wodnym zachowuje jednak swoje pierwszeństwo, ale zaleca się “nie przeszkadzać”. To pewien niuans, który ma liczne interpretacje w werdyktach Izb Morskich. pozdrawiam

Napisz komentarz